Iklan

21 September 2010

Passive Infrared Detector

Pet-immune PIR Motion Detector dari Northtronic
Passive Infrared Detector merupakan pengesan yang paling biasa digunakan dalam sistem alarm sekarang di rumah mahupun di premis perniagaan kerana fungsinya yang begitu boleh dipercayai.

Istilah pasif yang digunakan di sini bermaksud pengesan dapat berfungsi tanpa perlu untuk menghasilkan dan memancarkan tenaga sendiri (tidak seperti ultrasonik dan pengesan ketuhar intrusi volumetrik yang "aktif" dalam operasi)

Pengesan PIR ini mampu membuat perbezaan jika satu objek yang memancarkan sinar infrared hadir/dikesan dengan mengesan suhu  persekitaran dalam kawasan yang dipantau dan kemudian mengesan perubahan suhu objek yang hadir/dikesan dalam kawasan tersebut.


Dengan menggunakan prinsip pembezaan, yang boleh mengesan kehadiran dan ketidak hadiran sesuatu objek, detector ini akan memastikan sama ada penceroboh atau objek benar-benar berada dalam kawasan tersebut. PIR detector masa kini mampu membuat analisis yang menjadikan detector ini immune terhadap binatang ternakan seperti kucing untuk mengelak false alarm berlaku.



     Contoh PIR Detector  yang diletakkan dalam rumah
Sumber : Wikipedia
                  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan